Vækstprojekt Blokhus-Løkken

Vellykket besøgs- og netværkstur

Den 3. oktober 2019 mødtes 50 turismeaktører fra Blokhus og Løkken til en spændende produktkendskabstur rundt i destinationen. Turen, som er arrangeret af Turismeudvikling Hjørring og Vækst Jammerbugt, er en del af Vækstprojekt Blokhus-Løkken og har til formål, at vi i fællesskab oplever og lærer hinandens produkter bedre at kende og ad den vej øger samarbejdet på tværs af by- og kommunegrænser.

Dagen, der blev kyndigt dirigeret af Mikkel Pii og Camilla Laursen fra Retail Consulting Company, indledtes med en lækker morgenmadsbuffet på Hotel Løkken Strand. Her bød Anna Oosterhof fra Turismeudvikling Hjørring velkommen med en kort introduktion af det nye destinationsselskab  “Den nordjyske vestkyst” og præsenterede derefter kort de overordnede rammer og mål for et samarbejde for hele Vestkysten – fra Tversted i nord til Tønder i syd.

Besøgs- og netværkstur i Blokhus/ Løkken vækstprojekt

Turismeudvikling Hjørring og Vækst Jammerbugt byder velkommen til en dag med masser af indtryk og ikke mindst netværk, netværk og netværk.

Hotel Løkken Strand
Efterfølgende fortale Jette fra Hotel Løkken Strand om, hvordan hun og familien valgte at forfølge en livsdrøm og forlade København efter 16 år og vende hjem som hotelejere. Jette talte ligeledes for nødvendigheden af at tilpasse sig sæsoner og gæster både i forhold til samarbejder, markedsføring og ikke mindst produktudvikling, som for dem bl.a. har betydet fravalg af a’la carte restaurant på hotellet.

Der bydes velkommen hos VestEvent i deres rustikke lokaler i Løkken. Martin taler bl.a. om værdien af at møde kon-kolleger og andre ansigt til ansigt selv i disse digitale tider.

VestEvent i Løkken
Fra hotellet gik turen til VestEvent i Løkken, hvor programmet tilbød en smagsprøve på et af eventvirksomhedens produkter – en Landrover safari. Mens halvdelen af selskabet kørte langs vandet mod Lønstrup klinten og fyret fortalte Martin om VestEvents udbud af oplevelser til særligt erhvervslivet i forbindelse med teambuilding aktiviteter, men også til den almindelige turist i højsæsonen.

En tur i Land Rover mellem udtjente og grafitti prydede bunkers langs Løkken strand med kurs mod Lønstrup klint og fyret.

Børglum Kloster
I bussen blev der tid til at netværke og opfordringen lød på at alle skulle sætte sig ved en person de endnu ikke havde talt med. Efter en kort køretur ankom bussen til Børglum Kloster, hvor Anne sammen med datteren Benedicte bød velkommen til et, for de fleste deltageres vedkommende, første besøg på klosteret. Givet muligheden for at bese attraktionen på egen hånd, valgte flertallet at besøge klosterets smukke gamle kirke. Anne bød på kaffe og fortalte om klosterets historie og dets tilbud til turister og lokale – med 15 udstillinger i historie, kunst og kultur, cafe og en unik natur er der oplevelser at hente for de fleste året rundt.

Koret i den smukke gamle kirke, hvor der stadig afholdes gudstjeneste hver søndag, beundres.

Ingstrup mejeri og Bogbrugsen
I Ingstrup stor den på ost og bøger. Der blev disket op med 4 slags oste, som af pladshensyn blev serveret i den lokale Bogbrugs. Vi smagte bl.a. på “Løkken Bunkerosten”, som modnes i en af Løkkens bunkere fra krigens tid. Henrik fortalte om produktionen på ét af Danmarks kun fire tilbageværende håndværksmejerier og om værdien af den gode historie.

Galleri Munken
Galleri Munken ventede en lækker frokostbuffet. Udover at beundre de mange værker, der er udstillet på galleriet, hørte deltagerne også om Galleriet som importør af vine, arrangør af koncerter, foredrag og garant for god og ærlig kogekunst.

Smagsprøverne på Ingstrup Mejeris lækre oste vakte stor begejstring, det samme gjorde den flot anrettede buffet på Galleri Munken.

Munkens Klit og Fonden Kaj Kjær Flora & Fauna
Den nystartede fond har til formål at skabe rammer for udviklingen af naturområder på naturens præmisser. Efter en introduktion til fondens arbejde i området omkring rute 55 syd for Løkken begav deltagerne sig ud på en rask gåtur i området ved Munkens Klit ledsaget af Steffen og Marianne fra Fonden Kaj Kjær Flora & Fauna.

Steffen Kjær og Marianne Fisker viser fondens matrikler frem for deltagerne på en rask gåtur i den solbeskinnede natur syd for Løkken.

Blokhus Lys og Kalstrup Livsstilshus
I Hune blev det Joans tur til at byde indenfor i sin virksomhed. Et tema for dagen var “uventet venlighed” og Joan diskede op med en uventet gave til hver deltager i form af et lille badehus i ren stearin, der er en fællesnævner for begge kystbyer. Joan overtog sammen med sin mand Blokhus Lys for 4 år siden og har siden drevet virksomheden videre i den oprindelige ånd. Med 300 m2 jul, lysstøberi, forhandling af ZONE’s prisvindende badeværelsestilbehør og mandeparkering er der noget til alle på alle tider af året. Joan kunne bl.a. andet fortælle, at der, som noget nyt, etableres en glasworkshop så butikkens gæster fremover, udover at støbe lys, også kan lave deres egne glasarbejder.

Per fra Kalstrup Livsstilshus berettede om planer for en udvidelse af butikskæden i andre kystbyer udover Blokhus og Løkken, om værdien af samarbejder og et solidt korps af frivillige til at hjælpe handelslivet med at tiltrække kunder til butikker og seværdigheder. Per fortalte også om vigtigheden af at se kystbyerne og Blokhus-Løkken i et større perspektiv og som en del af Nordjylland.

Hune bageri og en uventet venlighed
Dagens stramme program afsluttedes på Hune Bageri, hvor Poul Bjerg berettede om en lang karriere som bagermester og erhvervsdrivende i Hune. Også her blev der lagt vægt på vigtigheden af udvikling og samarbejde i forhold til at tiltrække og fastholde gæster. Hos Poul har udviklingen bl.a. bevirket, at cafedelen nu har en mere fremtrædende plads i forretningsplanen.

Som afslutning på dagen kunne RCC kåre en vinder af dagens konkurrence, en quiz i destinationens turisme. Vinderne blev – med hele 11 rigtige svar på de 13 spørgsmål, Karin fra Cafehaven sammen med Stefan fra Løkken.dk. Endelig fik alle deltagere overrakt en uventet venlighed i form af et skrabelod, og alle fik dermed mulighed for at blive 250.000 kr. rigere af at netværke i Blokhus-Løkken!

Tak til alle, der deltog med godt humør, spørgelyst, gæstfrihed og præsentationer. Også stor tak til vores samarbejdspartner Retail Consulting Company for time-management, inspiration og gode netværksrammer på dagen.

Tak for en forrygende dag!

Venlig hilsen

Michaela, Stine, Anna og Martin

Turismeudvikling Hjørring, 4. oktober 2019