Vækst i det Nordjyske Campingerhverv

Nordjysk camping netværksmøde på Hotel Fårup

Den 12. marts 2019 mødtes de engagerede netværksmedlemmer fra campingerhvervet i Nordjylland endnu en gang til det officielt sidste møde i projektet: Vækst i det Nordjyske Campingerhverv. Fokus blev denne gang sat på forretningsudvikling og nytænkning. Idet der eksisterer mange nye trends inden for turismen er der god grund til nytænkning omkring campingprodukterne, hvis de også skal eksistere om fem år. Det var fantastisk at se, hvordan medlemmerne gensidigt kunne motivere og inspirere hinanden.

Efter morgenmad i hotellets skovinspirerede lobby og velkomst ved Martin Storgaard, blev deltagerne konfronteret med Johanne Bugge Experience Consult, der informerede om de nyeste trends inden for markedet og inspirerede til at udarbejde langsigtede forretningsplaner. Der blev nævnt alt fra ”at lede turisten godt rundt” i form af samarbejdspartnere til mersalg og tiltrækning af nye turister.

Johannes 7 gode råd:
  1. Forstå dine potentielle målgrupper
  2. Hav fokus på at tilpasse produkter til markedet
  3. Hav en skarp(ere) profil
  4. Bliv endnu dygtigere til markedsføring
  5. Hav fokus på salgsteknik, mersalg, opsalg og gensalg
  6. Hav tjek på økonomistyringen
  7. Hav en klar strategi og fokus på dine styrker, og hvornår du skal tilkoble viden, ressourcer og kompetencer

Der blev særligt lagt vægt på det sidste råd til mødet, hvormed der blandt andet blev præsenteret en række samarbejdsmuligheder fra University College Nordjylland (UCN) og AAU Match fra Aalborg Universitet. I denne kontekst fortalte Inge fra Blokhus Klit Camping om den gode oplevelse med at have to meget dygtige praktikanter fra UCN og hvor berigende det var at afholde en Solution Camp med studerende fra AAU. Ydermere, blev der talt om muligheden for eventuelt at dele en praktikant og samarbejde på tværs af pladserne generelt.

Efter frokosten præsenterede Allan Kiilsholm Petersen fra Hjørring ErhvervsCenter det kommunale tilskud til erhvervsdrivende (LES) og andre tilskudsmuligheder. På denne måde blev det nordjyske campingnetværk introduceret for forskellige udviklingsmuligheder.

Til slut fortalte hotelchefen om, hvordan hun kom til Hotel Fårup, og om hvordan hele ideen om hotellet i forlystelsesparken blev designet på en serviet i Orlando, Florida.

På baggrund af mødet fik netværksmedlemmerne en del inspiration til forretningsudvikling, nytænkning, samarbejde og tilskud, hvor der til sidst blev diskuteret en mulig afholdelse af en Solution Camp på kryds af campingpladserne.

Som afslutning på projektet inviteres netværksmedlemmerne til en inspirationstur i bus syd på til blandt andet Rømø og Hvidbjerg Strand Feriepark d. 7.-8. maj 2019.

Program den 12. marts på Hotel Fårup

Velkomst 

Ved Martin Storgaard, Vækst Jammerbugt

Arbejdsopgaver, ressourcer og planlægning 

Ved Johanne Bugge, management konsulent indenfor kultur, turisme og oplevelsesøkonomi

Det gode link mellem virksomheder og UCN, studiejobs, praktik og mentorordning

Ved Bianca Maria Gutsmidl, University College Nordjylland

Muligheder for samarbejde med Aalborg Universitet – projektbørs, solution camp, praktik og projektsamarbejde

Ved Jørgen Walther, AAU Match – Aalborg Universitet

Oplæg og dialog: Praktisk erfaringer med at samarbejde med studerende 

Oplæg og workshop: Arbejdsopgaver, lokal erhvervsservice og tilskudsmuligheder til ansættelse af medarbejdere

Ved Allan Kiilsholm Petersen, Hjørring ErhvervsCenter

Opsamling

Ved Martin Storgaard

Inspirationsoplæg: Forretningsudvikling – Mere end et sommerland!

Ved Louise Bager Hansen, Hotelchef på Hotel Fårup

Turismeudvikling Hjørring, 15. marts 2019