Vækstprojekt Blokhus-Løkken

Besøgs- og netværkstur i Blokhus-Løkken

Den 13. marts 2019 mødtes turismeaktørerne fra Blokhus og Løkken på Strandhotellet Blokhus til en spændende produktkendskabsbustur rundt i destinationen. Formålet var, at vi i fællesskab skulle opleve og lære hinandens produkter bedre at kende for at vi kan guide vores gæster bedst muligt rundt i området.

Efter en god morgenmad på Strandhotellet Blokhus præsenterede Mikkel Pii og Camilla Laursen fra Retail Consulting Company planen for dagen, da de stod for at styrke netværket og det organisatoriske. Dernæst fortalte Anders Stryhn og Anna Oosterhof mere om det tværkommunale vækstprojekt Blokhus-Løkken og den videre udvikling.

På trods af regnen besøgte vi Gateway Blokhus, der er indgangsporten til en masse naturoplevelser som blandt andet vandre- løbe- og mountainbiketure i klitplantagen, leg på naturlegepladsen eller hygge omkring bålet.

Vi hoppede ind i bussen igen og kørte ud til Center for Papirkunst, hvor Ditte Marie Ninn Jensen passioneret fortalte om Bit Vejles imponerende papirkunst, der åbner op for en verden af ”slow art”, storytelling og sanseindtryk. Der var en rigtig god stemning og man kunne fornemme, at man ikke skulle tvinge folk til at tale sammen da vi kørte ud mod Kettrup Bjerge mellem Saltum og Grønhøj. Her kom vi ud til et smukt vandretursområde, hvor man fra højdepunktet og kystbefæstningsanlægget Ørnbjerg (i klart vejr) kan se helt til Hanstholm og Rubjerg Knude.

Det blev nu tid til frokost på Huset Havs i Løkken, hvor Jette Nielsen og Christian Outzen fortalte om deres livsdrøm, der bestod af et liv ved Vestkysten og at have transformeret den gamle Løkken Skole til Hotel Løkken Strand. Havs er også en lignende historie, idet det tidligere værtshus Peter Bådsmand er blevet til en kombination af butik, café og madhus.

Det handler i høj grad om at samarbejde på tværs af destinationen, skabe sammenhæng mellem de to kystbyer og blive bedre til at guide gæsterne rundt mellem produkterne hele året rundt

Deltagerne fik også mulighed for at smage på Løkken Bryghus’ forskellige øl, som Niels Thomsen stolt fik fortalt om. Nu var vi helt parate til at tage et smut forbi Action House, hvor Caroline Jørgensen guidede os rundt i huset, som er verdens største gokartcenter og byder på mange aktiviteter som for eksempel bowling, lasergame og legeland for børn. Når vejret ikke viser sig fra sin smukkeste side, er det også vigtigt at kunne tilbyde nogle gode indendørsaktiviteter. Heldigvis var der også et fint nybygget shelter med brændeovn ude hos Jon Jensen ved Nols Sø. Jon bød på instantkaffe og roulade mens han fortalte om sin oplevelse af at være alene i vildmarken, hvor han fik ideen om at skabe et vildmarkscenter med udbud af vildmarkskurser til alt fra børn til jægersoldater.

Sidste stop på vejen var Skulpturparken i Blokhus inden vi vendte tilbage til Strandhotellet. I Skulpturparken fortalte John Andersen om hvordan han på få år fik opbygget en spændende virksomhed, som i den grad har haft indflydelse på helårsturismen i området ved for eksempel at åbne parken med julelys over Julen.

Vi takker alle deltagere for at gøre regnvejrsdagen helt forrygende. Det var fantastisk at opleve den entusiasme alle havde valgt at komme med!

Vi er glade og taknemmelige for, at så mange mødte op til arrangementet, kom tæt på hinandens spændende og ikke mindst forskellige produkter og lærte hinanden bedre at kende. Vi håber at alle sidder med en fornemmelse af at være bedre oplyste om mulighederne i – og samarbejde på tværs af destinationen. Vores oplevelse var, at alle bød ind med forskellige erfaringer, idéer og viden, som flittigt blev delt med hinanden.

Tak til Strandhotellet Blokhus, Gateway Blokhus, Center for Papirkunst, Kettrup Bjerge, Huset Havs/Hotel Løkken Strand, Løkken Bryghus, Action House, Jon fra ”Alene i Vildmarken” og Skulpturparken Blokhus for jeres gæstfrihed og præsentationer, og tak til vores samarbejdspartner Retail Consulting Company for time management og at sikre nogle gode netværksrammer for dagen!

Med det gode udgangspunkt vil vi glæde os til at møde deltagerne igen den 6. juni 2019, hvor der er arrangeret et erhvervsnetværk. Netværket tager endnu en gang udgangspunkt i turismen i Blokhus-Løkken, og der vil være rig mulighed for at dele viden med hinanden og videreudvikle destinationen til gavn for aktørerne, hinanden og de ca. 3,2 mio. gæster, som besøger området.

Turismeudvikling Hjørring, 26. marts, 2019