ITAB2018

ITAB konference i Aalborg

Den 31. oktober var der for anden gang ITAB (Integrating Tourism and Business) konference i Aalborg Kongress og Kultur Center. ITAB er arrangeret af VisitAalborg i samarbejde med BDO og er en konference dedikeret til turismens fremtid, trends i branchen, nye teknologier og networking blandt turismeaktører. Turismeudvikling Hjørring var med for at få et overblik over hvilken retning fremtidens turisme bevæger sig i, så Hjørring Kommune kan være på forkant med udviklingen.

Konferencen startede ud med keynote speaker, futuristen Stefan Hyttfors, som præsenteret hvad han ser som store globale trends, der vil have en indflydelse på fremtidens turisme, såvel som hele samfundet. Omdrejningspunktet for hans tale var klimaforandring, naturressourcer og hvordan de virksomheder der kan inkorporere bæredygtighed i deres forretningsplan står stærkest i fremtiden.

TECHNOLOGY AND TRACKING

THOMAS BOLANDER, DTU – WHAT IS ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND WHERE IS IT HEADING?

NOAM SHOVAL, HUJ – ADVANCED TRACKING TECHNOLOGY IN TOURISM

JAN VRAAGAARD JENSEN, TELENOR – FROM OPPORTUNITY TO SOLUTION. BIG DATA IMPACTING TOURISM

PER ØSTERGAARD, EFFICIENS – BIG DATA ROCKS

KAARE BACH TOFT AND RASMUS ARENDT NIELSEN, VISITAALBORG AND BRANDHEROES – MICRO INFLUENCERS AS DESTINATION MARKETING: THE AALBORG STORY

ITAB2018 var delt i to segmenter. Første segment var technology and tracking som havde store navne inden for AI og big data. Lektor Thomas Bolander fra DTU viste eksempler på hvor AI teknologien befinder sig nu, og gav hans bud på hvor den vil bevæge sig hen i fremtiden.

Jan Vraagaard Jensen, Senior Director for Telenor Digital Labs, og Per Østergaard, Direktør for Efficiens gik i detaljerne med big data. Jan Vraagaard Jensen lancerede Telenors nye dataprodukt til turismebranchen, hvor man med mobilkundedata kan udtrække statistik over besøgende i ens kommune. Per Østergaard forklarede herefter hvordan big data kan oversættes til øget salg.

an Vraagaard Jensen ITAB2018

Jan Vraagaard Jensen fortæller om Telenors arbejde med big data.

Professor Noam Shoval fra The Hebrew University of Jerusalem fremviste nogle af hans forsøg med tracking i turistområder, og hvordan man med big data kan løse overbelastning af populære attraktioner.

Første segment blev afsluttet af Kaare Bach Toft fra VisitAalborg og Rasmus Arendt Nielsen fra Brandheroes som gav ud af deres erfaringer med micro influencers og hvordan man kan arbejde med micro micro influencers.

TRENDS AND FORECASTS

 

AUDREY MOUYSSET, AIRBUS – FLYING FUTURE

LARS SANDAHL SØRENSEN, SAS – FUTURE DESTINATIONS AS SEEN FROM AN AIRLINE PERSPECTIVE

PIETER GULDEMOND, AIRBNB – AIRBNB AND THE CRYSTAL BALL

FRANS VAN DER AVERT, I AMSTERDAM – THE STORY OF THE METROPOLE REGION AMSTERDAM

Andet segment af ITAB2018 var travel trends and forecasts. Audrey Mouysset fra AirBus market research gennemgik deres proces for hvordan de forudsiger rejsemønstre, og SAS COO Lars Sandahl Sørensen om hvad tanker der ligger bag åbningen af nye SAS ruter. Pieter Guldemond fra AirBnB snakke om deleøkonomiens fremtid, nye AirBnB produkter og danske AirBnB tal.

Specielt interessant for Turismeudvikling Hjørring var Frans van der Avert, direktør i I amsterdam. Amsterdam har oplevet en kæmpe turismetilstrømning i de seneste år, og der er både positive og negative sider ved masseturisme. Frans van der Avert viste eksempler på hvordan I amsterdam prøver på at mindske de negative aspekter, ved at guide turisterne væk fra Amsterdam centrum ud i nærområderne og rebrande Amsterdam fra at være en festby, til en kulturby.

Turismeudvikling Hjørring, 31. oktober, 2018